AGO- zichtbaarheid
Rudy Veraar

Rudy Veraar

Spreken om te verbinden en te verkopen

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Om je boodschap over te brengen is het realiseren van een verbinding met anderen een cruciale factor. Door aandacht te besteden aan WAT je zegt, HOE je het zegt maar ook WANNEER je het zegt, kun je dit proces ondersteunen. Het helpt ook mee aan het uitbouwen van langdurige (klant)relaties.

Spreken om te verbinden en te verkopen

In een vorige post heb ik verteld dat het niet alleen gaat om WAT je doet maar ook HOE je iets “DOET”. Hierbij heb lk helder gemaakt dat het tijd is dat elke president-directeur, zzp-er, baas van een MKB-bedrijf of andere ondernemer ACTIEGERICHT moet ONDERNEMEN, wil hij/zij overeind blijven in deze competitieve markt.

Onderdeel van ACTIEGERICHT ONDERNEMEN is om jezelf zichtbaar te maken zodat jij je boodschap kunt overbrengen. Hierbij is het realiseren van een verbinding een cruciale factor. Door aandacht te besteden aan WAT je zegt, HOE je het zegt, maar ook WANNEER je het zegt, kun je dit proces ondersteunen en je (klant)relaties uitbouwen.

Als ondernemer of ondernemende professional wil je geregeld een boodschap overbrengen. Daarbij heb je, als het goed is ,een doel voor ogen. Je wilt bijvoorbeeld iemand informeren, beïnvloeden of iets verkopen. Dat doe je bijvoorbeeld tijdens een presentatie, pitch, sales-meeting, vergadering of tijdens een 1 op 1 gesprek.

Het mag duidelijk zijn dat een goede voorbereiding betekent dat jij weet WAT je gaat overbrengen. Daarnaast bepaal je de aanpak waardoor je bewust bepaald HOE je het het beste je boodschap verpakt. Tijdens de voorbereiding bedenk je ook WANNEER iets ter sprake gebracht wordt. Jij wilt immers de presentatie, pitch, sales-meeting, vergadering of het gesprek sturen. Om je doel en resultaat te behalen is controle over dit proces nodig. 

WAT

Het mag duidelijk zijn dat de inhoud belangrijk is. Je kunt nog zo’n mooi verhaal vertellen maar als je meer succes wilt hebben op de lange termijn dan verzorg je de inhoud met zorg. Je zorgt er dus voor dat de inhoud is afgestemd op de situatie en betrokken personen tijdens de bijeenkomst.

Weet van tevoren wat nodig is om de ander te raken om je doel en resultaat te behalen. Dit doe je door je in te leven in de betrokkenen en je af te vragen wat zij nodig hebben in het contact om mee te werken aan het behalen van het beoogde resultaat. Een publieksanalyse is soms te uitgebreid maar kan je zeker op ideeën brengen om je in te leven.

HOE

Als je inhoud duidelijk en zo goed mogelijk afgestemd is op je publiek of gesprekspartner, dan is het zaak om te bepalen HOE je je verhaal brengt. Je aanpak dien je WAT te ondersteunen door te bedenken welke hulpmiddelen (flip-over, beamer, etc.) je nodig hebt. Maar ook HOE je je taal (verbaal en non-verbaal) gebruikt in het contact met je publiek, klant of andere gesprekspartner.

Besef dat naast de hulpmiddelen ook de manier waarop je je boodschap brengt belangrijk is.

Kies de woorden, zinnen, tonaliteit, etc. met zorg om het meeste effect en daarmee je doel en resultaat te bereiken. Afhankelijk van de situatie kan dit de doorslag geven naar meer omzet, klanten, winst, een verbeterde relatie of datgene dat jij voor ogen hebt.

WANNEER

Jij wilt een presentatie, pitch, sales-meeting, vergadering of een gesprek een bepaalde richting opsturen. Naast WAT je zegt en HOE je het zegt, is het ook zeer relevant WANNEER je iets zegt. Het is niet voor niets dat er een bepaalde structuur zit in toespraken en speeches. Een bepaalde structuur en opbouw houd al eeuwen stand en is dus niet voor niets bedacht. Grote sprekers hebben bedacht dat een bepaalde volgorde essentieel is. Het moment WANNEER je iets ter sprake brengt, ondermijnt of ondersteunt je verhaal. Kies dus bewust.

Tijdens een presentatie voor collega’s, een sales presentatie of tijdens een gesprek met een opdrachtgever of werkgever is de opbouw en volgorde essentieel.

Om een boodschap optimaal over te brengen, is het dus zaak om aandacht te besteden aan het WAT, het HOE en het WANNEER. Geef dit met plezier vorm.

 

 Wil je advies of meer? KLIK Hier

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp