Logo - Ruvesteps 2019 versie 0.1 - 6000-wit
PITCH MET BESEF
Rudy Veraar

Rudy Veraar

Pitch met besef (Elevator Pitch)

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
"Pitch met besef" betekent dat jij je bewust bent van het kader waarbinnen jij een pitch geeft. Stem je pitch zo optimaal mogelijk af op de situatie en je toehoorders om je doel en het resultaat te bereiken dat jij voor ogen hebt.

Kader besef

Je wilt een pitch geven die ook daadwerkelijk resultaat oplevert.  Om dat te bereiken is een goede voorbereiding (lees 6 tips voor een perfecte pitch) en een juiste structuur (zoals de 5 W-methode) nodig. Het besef in welke situatie jij je pitch geeft, maakt echter het verschil tussen een goed of een optimaal resultaat.

Om zoveel mogelijk resultaat te behalen met je pitch is het nodig dat je in elk geval de onderstaande zaken beseft.

  • Waarom geef je deze Pitch (doel)?
    • Het doel lijkt vaak logisch maar in de praktijk blijkt het geven van een pitch soms het doel te worden. De Pitch is slechts het hulpmiddel om je boodschap in bepaalde situaties op een effectieve manier te presenteren.
    • Zorg dat jij je doel scherp en duidelijk voor jezelf hebt uitgewerkt. Het helpt om een goede inhoud voor je Pitch te maken en om je richting te behouden tijdens het geven van je Pitch. 
  • Waar ben jij (omgeving)?
    • Besef waar jij je verhaal vertelt. Kijk verder dan de omgeving zelf. Informeer en onderzoek wat er normaal gebeurt in de gelegenheid waar jij een pitch geeft. Bedenk welk voordeel jij hieruit kunt halen en eventueel kunt verwerken in je verhaal.
  • Voor wie is deze Pitch bedoeld (publiek)?
    •  Stem af op je toehoorders. Bedenk wie er in de ruimte aanwezig zijn en zorg dat je je verhaal afstemt op de diverse persoonlijkheden in de ruimte.  Een HR-manager heeft andere belangen en andere vragen dan de ICT-manager of de materie-deskundige. 
    • Je wilt namelijk dat ze reageren op je verhaal om uiteindelijk het resultaat te verkrijgen dat jij wilt.
  • Wanneer geef je de Pitch (Tijd(stip))?
    • Het moment dat jij je verhaal mag doen is het moment dat jij moet presteren. Doe er alles aan om de tijd te krijgen die jij nodig hebt om de essentie van je verhaal te vertellen.
  • Op welke wijze (hoe) geef je deze Pitch (Aanpak)?
    •  Breng je aanpak in lijn met de omgeving, mensen en je doel en resultaat. Bedenk welke hulpmiddelen jou dichter bij je doel brengen.
  • De reden die jij hebt om deze pitch te geven
    • Je hebt wellicht een goede reden om zelf de pitch te geven. Onderzoek de reden en de vaardigheden die nodig zijn om je doel te bereiken. In sommige gevallen kun je een pitch ook uitbesteden. Denk aan het binnenhalen van investeringsgelden.
  • Wat verwerk je in je Pitch?
    • Breng een goede structuur aan in je pitch. De opbouw helpt om je richting te behouden. Zorg dat je met de inhoud op de meeste (zo niet alle) vragen antwoord geeft.
  • Waarmee breng ik mijn Pitch het beste over (hulpmiddelen)?
    • Soms heb je voldoende aan jezelf en je verhaal om je punt te maken. Vaak helpt het echter om wat attributen in te zetten om zaken duidelijker of levendiger te maken, zoals: een kaartje, dobbelsteen, laptop, beamer, televisiescherm, flip-over of iets anders. Dit om het visueel, auditief of gevoelsmatig te ondersteunen.

 

 Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp