Logo - Ruvesteps 2019 versie 0.1 - 6000-wit
Rudy Veraar

Rudy Veraar

Pitch jezelf met de 5 W-methode!

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Jij wilt anderen op een snelle maar effectieve manier duidelijk maken wat jij voor hen kunt betekenen. Hierbij is het uitermate belangrijk om aan te geven welk verschil jouw toegevoegde waarde kan betekenen voor de ander. Jij wilt namelijk een win-win situatie creëren. Een goed opgezette pitch helpt jou om dit duidelijk te maken. De 5 W-methode is een eenvoudige maar erg bruikbare en effectieve methode.

Onder de aandacht met de 5 W-methode!

De 5 W-methode is een handige methode om je pitch op te bouwen. Je legt hiermee een soort basis die je kunt aanpassen aan de situatie. Breng jezelf onder de aandacht van anderen aan de hand van de volgende 5 onderdelen:

  1. Wie ben je?
  2. Wat kun je?
  3. Wat wil je?
  4. Wat is jouw toegevoegde waarde?
  5. Welk verschil kun jij maken?
Hieronder zijn de 5 onderdelen op een verkorte manier beschreven om voor jezelf een basis te realiseren. Er zijn een aantal vragen opgenomen die je kunt gebruiken om antwoord te geven op de verschillende onderdelen. Bedenk zelf nog meer vragen.

Wie ben je?

Schrijf een aantal kenmerken op die jou typeren als persoon. Welke zaken vind jij belangrijk en wat wil je uitstralen. Welke woorden en zinnen passen bij jou, die je hierbij kunt gebruiken, om dit duidelijk te maken.

Zorg voor drie kernwoorden waar jij dit aan kunt koppelen. Dit is ook makkelijk om te onthouden.

Wat kun je?

Welke kennis, ervaring en vaardigheden heb jij? Schrijf zoveel mogelijk op en ontdek of er ook verbanden bestaan tussen wat je leuk en belangrijk vindt en wat je kunt.

Noteer wederom 3 kernwoorden.

Wat wil je?

Ontdek welke doelen jij voor ogen hebt met je pitch. Dat kan een nieuwe baan zijn, het binnenhalen van een klant of opdrachtgever of jezelf voorstellen aan anderen. Zorg dat je je doel helder hebt en weet wie je toehoorder is.

Noteer wederom 3 kernwoorden.

Wat is jouw toegevoegde waarde?

Aan de hand van je genoteerde kennis, ervaring en vaardigheden kun je vaststellen welke waarde jij hebt. Waar ligt jouw expertise? Op welk vakgebied en op welke specifieke zaken is er vraag vanuit de markt?

Noteer wederom 3 kernwoorden.

Welk verschil kun jij maken?

Wat betekent het als men met jou in zee gaat? Welk voordeel levert het de ander op? Hoe kun jij zorgen voor een positieve verandering met impact die net even meer of anders is dan de rest?

Maak een koppeling tussen jouw toegevoegde waarde, de behoefte van de ander (de klant, werkgever, opdrachtgever of partner) en het verschil dat het verschil kan maken.

Noteer wederom 3 kernwoorden.

Maak van alle genoteerde kernwoorden een verhaal dat jij kunt onthouden en impact heeft op de ander.

Tot slot…… 

De kracht zit in de nuances. Als je rekening kunt houden met de context waarin jij een pitch geeft dan neemt de effectiviteit van je pitch enorm toe. Zorg bijvoorbeeld dat je voldoende aandacht besteed aan de koppeling tussen jouw toegevoegde waarde en de behoefte van de ander. En benadruk het verschil dat jij kunt brengen als ze je in dienst nemen, de opdracht mag uitvoeren of je product (dienst) afnemen. Let hierbij ook op het lange termijn karakter en wat jij kunt betekenen in de toekomst. Ontwikkel voor jezelf een perfecte pitch. En vergeet niet te oefenen en te experimenteren.

Lees ook: 6 tips voor een perfecte pitch!

Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw pitch? KLIK Hier!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp