Maak van je inleiding een vliegende start
Rudy Veraar

Rudy Veraar

Een inleiding als vliegende start

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Een inleiding is bepalend voor de start van het vertrouwen en de manier waarop het publiek naar je toespraak en daarmee naar je verhaal luistert.

Een goede inleiding geeft je toespraak vleugels

Als je een toespraak geeft of een verhaal vertelt dan wil je dat je toehoorders blijven luisteren. Het is niet alleen belangrijk om aandacht te besteden aan het werkelijke verhaal maar ook aan hoe je je toehoorders meeneemt in je verhaal.

Een goede inleiding helpt je om je luisteraars mee te nemen naar de kern van je verhaal, betoog of de essentie van je presentatie. Het is een geleidelijke weg waardoor je luisteraars zichzelf openstellen voor jou en je boodschap.

Waartoe dient een inleiding?

Een goede inleiding zorgt er voor dat er aandacht wordt besteed aan de drie basisfuncties van een inleiding:

  1.  De aandacht van je publiek winnen
  2.  Echt contact maken met het publiek
  3.  Een reden geven om (verder) te luisteren
Een overkoepelend doel hierbij is om de verwachtingen van het publiek te managen.

Verwachtingen van het publiek managen

Uit de psychologie weten we dat onze verwachtingen invloed hebben op hoe we de situatie waarnemen. Een inleiding helpt om de interpretatie van je toehoorders en hoe ze reageren op wat jij vertelt (enigszins) te sturen. De inleiding is dus een uitstekende kans om je publiek voor je te winnen.

Met een goede inleiding zorg je dus voor de aandacht, het contact en de overgang (reden) om naar de rest van je verhaal te luisteren.

En jij wilt uiteraard de verwachtingen overtreffen voor nog meer succes.

4 punten van aandacht geven bij een inleiding

Een aantal punten waarmee je de verwachtingen van je toehoorders kunt managen zijn:

  1.  Inspelen op de vragen bij aanvang van een toespraak  
  2.  Noodzakelijke achtergrond informatie voor het juiste begrip
  3.  Mensen begroeten en bedanken
  4.  De juiste lengte voor de inleiding
 

Inspelen op de vragen bij aanvang van een toespraak

De eerste minuten van je toespraak willen mensen een antwoord krijgen op een paar globale vragen. Geef je hier geen antwoord op dan blijft dat spelen in het hoofd van je toehoorder en zal dit afleiden van je verhaal. Geef hier dus antwoord op. Soms wordt er al (deels) antwoord op gegeven door iemand die je introduceert. Vul het dan aan waar nodig. De volgende vragen kunnen je houvast geven. 

– Wie ben je?
– Waar ga je het over hebben?
– Wanneer ben je klaar?
– Is er een opbouw in je verhaal waar ik me aan vast kan houden?
– Waarom zou ik naar je luisteren?
– Hoe pak je het aan en maak je het interessant en leuk?

Het is niet de bedoeling dat je dit als een soort vraag- en antwoordspel in de inleiding verwerkt. Door het te verweven in je inleiding kun je indirect de informatie verstrekken.

Noodzakelijke achtergrond informatie voor het juiste begrip

Soms heeft een publiek extra informatie of context nodig om de zaken die jij vertelt te begrijpen. Informatie die al nodig is om te verstrekken tijdens de inleiding omdat men dit nodig heeft om het verhaal aan op te hangen of beter te verwerken.

Ook is het soms noodzakelijk dat je aangeeft dat je je beperkt tot een bepaald onderwerp en waarom je iets niet behandeld.

Mensen begroeten en bedanken

Als je mensen moet begroeten of bedanken tijdens je toespraak, doe het dan zo kort mogelijk. Soms kom je er niet onderuit. Zorg in elk geval dat je geen lijst met namen gaat opnoemen.

De juiste lengte van je inleiding

De inleiding moet rond de 10 tot 15 procent van je toespraak uitmaken. Hou het compact en blijf gericht op het doel van de inleiding.

Meer lezen en leren over een goede opbouw van een toespraak, lees mijn blog de 3 basisonderdelen om je toespraak structuur te geven.

Lees daanaast mijn andere artikelen om nog meer tips te krijgen om met meer zelfvertrouwen te pitchen en presenteren.

 Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK HIIER!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp