Rudy Veraar

Rudy Veraar

6 fouten vermijden in de inleiding van je presentatie

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Bij de opzet van je presentatie of toespraak besteed je aandacht aan een goede structuur met een inleiding, een middenstuk en een afsluiting. Je inleiding zorgt daarbij voor een sterke opening. Voorkom 6 fouten zodat jouw luisteraars blijven luisteren.

6 veelvoorkomende fouten vermijden

Voorkom 6 veelvoorkomende fouten in je inleiding van je presentatie zodat jouw luisteraars op het puntje van hun stoel blijven zitten. In je inleiding besteed je o.a. aandacht aan de opbouw als een soort brug naar de rest van je verhaal. Het is essentieel dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wel en wat je niet opneemt in je inleiding. Je inleiding kan een springplank zijn naar je verhaal of zorgen voor een breuk tussen jou en je publiek.

Voorkom daarom de volgende 6 veelvoorkomende fouten in je inleiding:

– DOE HET NIET – THE WRONG WAY – VOORKOM DEZE FOUTEN

  1. “Voordat ik begin….”
  2. “Ik zou nu liever ergens anders willen zijn..”
  3. “Ik heb me (helaas) niet kunnen voorbereiden..”
  4. “Het is niet mijn verhaal ….”
  5. “Ik doe het altijd even uit de losse pols….”
  6. “Ik wil me alvast verontschuldigingen….”

Voordat ik begin…

“Voordat ik begin of van start ga” is een opmerking die nergens op slaat. Je bent gestart zodra je aanwezig bent. Of wil je dat ze net doen of je er nog niet bent? Nee? Gebruik deze opmerking daarom niet. Geen inleiding vóórdat je een inleiding geeft.

Ik zou nu liever ergens anders willen zijn…

Moet je voorstellen dat jij in het publiek zit en dat de spreker zegt dat hij (zij) liever ergens anders is. Wat denk jij dan als je in het publiek zit? Wellicht, hoepel dan maar op, next of iets dergelijks.

Je bent daar om je verhaal te vertellen en dat doe je dan ook. En met overtuiging en plezier. Anders had je niet moeten komen.

Ik heb me (helaas) niet kunnen voorbereiden…

Een echte dooddoener is als je aangeeft dat je je niet hebt voorbereid. Je zegt in feite tegen de mensen in het publiek dat ze niet belangrijk genoeg zijn. Veel sprekers denken hierdoor weg te komen met een slecht voorbereid verhaal. Ze hopen dat het publiek het hen niet kwalijk neemt. Integendeel. Je luisteraars vinden het wel vervelend en stellen het echt niet op prijs.

Het is niet mijn verhaal…

“Waarom ben jij hier dan?”, “Laat die ander het verhaal vertellen!” Dat is een mogelijke gedachte die bij je toehoorders naar boven komt als je aangeeft dat het eigenlijk een verhaal van iemand anders is.

Als iemand anders je verhaal heeft geschreven is dat niet erg. Er bestaan goede spookschrijvers (ghostwriters). Maak het verhaal eigen en vertel het alsof het je eigen verhaal is.

Ik doe het altijd even uit de losse pols…

Je vertelt dus dat je je niet hebt voorbereidt en bent ook nog een beetje arrogant. Jij bent die geweldige persoonlijkheid die alles kan zonder voorbereiding. Je “Like-gehalte” is vanaf nu direct op het laagste punt en je moet wel fantastisch presenteren wil je nog het vertrouwen winnen van je publiek. Vermijdt dit dus, doe het niet en bereid je gewoon voor.

Ik wil me alvast verontschuldigingen

Voorkom dat je van te voren al je excuses gaat maken voor iets wat nog moet komen. Het publiek is zelf mans genoeg om te bepalen of iets niet goed of wel goed is. Verontschuldigingen zorgen voor negatieve gedachten in de hoofden van je publiek. Ze denken dat er iets ergs komt. Voorkom dit en doe je uiterste best om een goede prestatie neer te zetten.

Zijn er nog meer valkuilen? Dat zeker. Voorkom in elk geval de eerder genoemde 6 fouten om een sterke inleiding te behouden.

Lees ook: de 3 basisonderdelen om je toespraak structuur te geven.

 Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp