WC-papier en ondernemen
Rudy Veraar

Rudy Veraar

Pleepapier voor je ……. of voor het ondernemerszweet

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Het coronavirus (COVID-19) zorgt voor economische schade, veel hoofdpijn en ondernemerszweet. Pleepapier, zoals ook Mark Rutte het zegt, lijkt wel nodig om het ondernemerszweet af te vegen. Op de gekste plekken. Begrijp me goed, dit is een serieuze boodschap voor veel ondernemers. Zorg voor een buffer en zorg dat het licht aanblijft in je onderneming.

Pleepapier en ondernemerszweet

De verspreiding van het coronavirus (COVID-19) houdt Nederland en andere landen in een stevige houdgreep. Pleepapier, zoals ook Mark Rutte het zegt, vliegt in rap tempo uit de schappen van alle supermarkten. Sprake van afstand houden is er in de rij in de supermarkt even niet bij. De focus om voedingsmiddelen in te slaan en de emotie overheerst, het verdringt het logisch nadenken. Ook schijnt de ernst bij veel mensen niet echt door te dringen. Het is nog wennen om gepast gedrag te vertonen en zich aan de nieuwe regels te houden.

Naast het pleepapier zijn veel voedingsmiddelen, vooral wat houdbaar is, in trek. Supermarkten hebben een piek en zetten veel meer om dan normaal. Of ze meer winst maken op de lange termijn is maar de vraag. De extra inspanningen die ondernemingen moeten doen om deze piek op te vangen gaat vaak gepaard met extra kosten. Extra kosten en extra zweet op het voorhoofd van de ondernemer om dit allemaal te regelen.

“Pleepapier voor het zweet op het voorhoofd of voor je ondernemersbillen?”

Economische lockdown

Een bijna lockdown situatie zorgt er langzamerhand voor dat het economisch verkeer stilvalt. Voor de ene ondernemer gebeurt het stilvallen van zijn of haar business van de ene op de andere dag. Supermarkten hebben het drukker maar andere ondernemers zien hun omzet verminderen of geheel wegvallen. Het land van de horeca, amusement, reizen en uitgaansgelegenheden verandert in rap tempo. Er ontstaan situaties waar je als ondernemer niet of nauwelijks rekening mee kunt houden. Extra uithoudingsvermogen, flexibiliteit en creativiteit is gevraagd om de tent open te houden. Het zweet staat niet alleen op het voorhoofd maar ontstaat inmiddels ook op ander plekken.

“Extra pleepapier is nodig voor het zweet op de gekste plekken van je ondernemerslijf?”

Buffer voor onvoorziene omstandigheden

Het is een verdomd spannende tijd voor veel ondernemingen en ondernemers . Het is lastig om het hoofd koel te houden en de juiste stappen te nemen om te overleven. Vertrouwen op een goede uitkomst en steun van overheid of andere partijen zal bijdragen aan het voorkomen van faillisementen.  Soms vraag je jezelf als ondernemer af of je zelf eerder actie had moeten ondernemen. Wellicht had je eerder moeten starten met het afbouwen van activiteiten, een personeelstop, een (grotere) financiële buffer moeten opbouwen of andere zaken.

Anderen kunnen altijd makkelijk jouw aanpak bekritiseren. Kritiek is er altijd. Laat het voor wat het is. Wat wel verstandig is, nadat jij erdoorheen bent gekomen, om lering te trekken van je fouten en er achter te komen wat je anders had kunnen doen. Dit uiteraard met het doel om je onderneming in de toekomst sterker te maken. In de praktijk merk ik dat het eerder uitzondering dan regel is om bijvoorbeeld een financiële buffer aan te leggen.

Maatregelen tegen downtime

Welke maatregelen of buffers heb jij ingebouwd om te overleven als het tegenzit en er een zogenaamde periode van downtime is. En ik weet dat de situatie nu extreem is met het coronavirus (COVID-19), maar bekijk je onderneming en jezelf eens goed in het licht van tegenslagen. Is het zo, dat als het even tegenzit, je het licht van je onderneming kunt uitdoen of vanzelf uitgaat? Voorkom dit alsjeblieft en onderneem gericht actie.

“Knip en het licht gaat uit,

voorkomen is beter dan genezen”

Maak een risicoanalyse

Een analyse van de risico’s helpt je om de pijnpunten in kaart te brengen voor een periode van downtime. Denk bijvoorbeeld aan het in kaart brengen van gevolgen op financieel gebied, productie, service en reputatieschade, juridische aspecten en toekomstperspectief. Maak een risicoinschatting en onderzoek of je een gefaseerde crisisaanpak kunt bedenken. Dit is een eerste stap die jij kunt zetten om er voor te zorgen dat het licht in je onderneming blijft branden. Ik gun je namelijk een behouden ondernemersreis.

Eerst overleven

Natuurlijk is het nu eerst zaak om te overleven als ondernemer. Gebruik je creativiteit en elkaar om te overleven in deze moeilijke ondernemerstijd.

Regel een buffer

Regel een buffer of andere voorzieningen om toekomstige situaties beter aan te kunnen, zweet minder en voorkom het gebruik van teveel pleepapier.

Gun een ander ook wat. Die ander moet ook zijn … afvegen. 

Langs de afgrond van Ralph van Dam is een boek met praktische informatie om ondernemersfouten te voorkomen.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp