Expertise - Ruvesteps
Rudy Veraar

Rudy Veraar

7 punten om je meesterschap of expertise te ontdekken

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Het ontdekken van je expertise is een fantastisch uitgangspunt om jezelf te positioneren met je business in de markt. Ontdek de 7 punten van aandacht om je expertise vorm te geven en daarmee je meesterschap te tonen en om te zetten in klinkende munt.

Ontdek je meesterschap of expertise

Om een gedegen onderneming op te zetten is het nodig om helder te krijgen waar je kracht ligt. Dit is één van de eerste stappen. Zet daarom een stap en maak een keuze om boven de massa uit te stijgen of ga op in de massa.  Bepaal je expertise door aandacht te geven aan de onderstaande 7 punten.

1 – Passie en jouw onderwerp

Ga voor jezelf eens na over welk onderwerp jij overloopt met passie. Waar praat je dagelijks over en investeer je graag tijd in. Waar zou je zelfs tijd in investeren, ook al zou je er niet voor betaald krijgen. Denk hier echt eens over na, ook al heb je deze vraag al eens eerder voorbij zien komen. Ik kan je vertellen dat het mij een bevrijdend gevoel gaf. Dus het lijkt mij prachtig als ook jij dit kunt ervaren. Je krijgt er op de een of andere manier een soort kick van. Het levert je bijvoorbeeld voldoening of iets anders op. Het gaat hier niet om wat anderen er van vinden maar wat het jou brengt. Ga eens rustig na wat dit is of zou kunnen zijn.

2 – Overwinningen en obstakels

Sta eens stil bij de moeilijke perioden in je leven, de obstakels die jij hebt overwonnen. Welke zaken hebben de afgelopen jaren je aandacht of focus gehad? Waar ben je doorheen gegaan? Welke zaken heb je overwonnen?

Wat heb je geleerd en zou je wellicht anderen kunnen brengen of leren? Welke ontdekkingen die jij hebt opgedaan tijdens jouw persoonlijke reis kunnen waardevol zijn voor anderen?

Maak voor jezelf een overzicht, schrijf het op en besef wat jij hebt doorgemaakt en overwonnen.

3 – Tijd van je leven

In welk onderwerp, en misschien is dit hetzelfde onderwerp dat je eerder hebt genoemd, zou jij de komende jaren erg veel tijd willen investeren. Tijd is kostbaar en je kunt het maar één keer besteden. Bedenk vanuit die gedachte nou eens welk onderwerp jouw tijd en aandacht verdient.

Zou je elke dag tijd besteden aan het bestuderen en oefenen om beter te worden?

4 – Oefenen en investeren

Kun jij jezelf in de toekomst zien waar je jezelf de dingen ziet doen, zonder dat jij het als werk ervaart, om te bereiken wat jij wilt bereiken? Veel topsporters, zoals de onlangs veel te vroeg overleden topsporter Kobe Bryant, gaven alles om die ene prestatie neer te zetten die nodig was.

Kun jij dit ook opbrengen? Wellicht niet op de hoogte van deze grootheden maar wel dat jij er echt voor gaat en er veel voor zult moeten laten. Want het is een fabeltje dat je zo maar even de top behaald of dat de miljoenen uit de lucht komen vallen. Jij zult echt moeten investeren. Laat je niets wijs maken door al die snelle verhalen op het internet. Het is vallen, opstaan en doorgaan. Met moeilijke maar ook met mooie momenten. Heb jij de GUTS om jouw GLORY te ontvangen?

5 – Geboren talent of vechtlust

Sommigen hebben een natuurlijk talent. Maar velen met natuurlijk talent hebben een ongelofelijke vechtlust om te presteren. Of dit nu in de sport is of in business. Business is wat mij betreft ook sport op hoog niveau als je de vergelijking wilt trekken. Bij sporters zoals Ronaldo, Lionel Messi, Johan Cruijff, Andre Agassi, lijkt alles vanzelf te gaan. Vergis je echter niet, zij zijn constant bezig (geweest) met hun sport. Soms met liefde maar soms ook met een haat/liefde verhouding.

Ook aan business zitten mooie en minder mooie kanten. Het vergt zweet en soms een traan om te kiezen en volledig te gaan voor een bepaalde expertise of meesterschap. Maar wat het je kan opleveren zit in die 10% of 20% die je veel meer brengt. En dan heb ik het over meer dan geld. Begrijp me niet verkeerd, geld is een belangrijk aspect van je business. Zonder geld is er ook wat mij betreft geen business. Vechtlust is dus een karaktereigenschap die jij als ondernemer of ondernemende professional moet bezitten en tonen.

6 – Op je lijf geschreven

Een belangrijke, wellicht essentiële vraag die jij jezelf (of een ander aan jou) moet stellen is: “Past het onderwerp dat jij hebt uitgekozen bij jouw persoonlijkheid?”. Het gaat er hier niet om of je alles al onder de knie hebt of dat je bepaalde vaardigheden nog niet tot in de perfectie beheerst. Het gaat hier om het feit of je diep van binnen voelt dat het iets is dat jij wilt uitdragen. Het past bij jou en het lijkt of het op je “lijf is geschreven” om het uit te dragen aan anderen. Of dit nu in je in je lokale omgeving of wereldwijd is.

7 – Klinkende munt

Het laatste punt dat ik onder je aandacht wil brengen, is of je er geld mee kunt verdienen. Zijn andere mensen op zoek naar het gekozen onderwerp? Willen anderen hier meer over weten of leren? Willen ze er voor betalen?

Is het door jouw gekozen onderwerp, waarop jij een business wilt bouwen, een trend of heeft het een lange termijn karakter?

Misschien ontdek je hier iets dat jij kunt omzetten in iets concreets zoals een (online) opleiding, workshop, training, coaching, of iets in de advisering of consultancy of iets anders.

Om je te helpen met het vinden van jouw meesterschap (expertise) en de eerste stappen te zetten, heb ik een programma ontwikkeld. De puntjes op de i worden nu gezet.

Als jij hier als eerste van op de hoogte wilt worden gebracht dan verneem ik dit graag. Ik gun het jou namelijk om dit te ontdekken. Laat een “comment” achter en maak een connectie met mij via LinkedIn.

Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp