Plankenkoorts
Rudy Veraar

Rudy Veraar

Gefeliciteerd met je plankenkoorts!

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Plankenkoorts. Een woord om de zenuwen van te krijgen. Plankenkoorts, communicatieangst, communicatievrees of hoe je het ook noemt, gaat samen met een ruime variatie aan bijbehorende symptomen. Je voelt je hart kloppen in je keel, het zweet staat in je handen en op je voorhoofd en je mond wordt langzaam kurkdroog. Waarbij het lijkt of je maag wordt omgedraaid door een staafmixer. En dat precies op het moment dat jij moet spreken.

Plankenkoorts of zoiets

Veel mensen krijgen hartkloppingen, een droge mond, zweterige klamme handjes, zweetdruppels op het voorhoofd of andere verschijnselen. Natuurlijk niet altijd. Maar maak je niet druk want je bevindt je in goed gezelschap. Bij veel mensen en ook veel beroemdheden zoals Abraham Lincoln, Robbie Williams, André Hazes (sr), Rob de Nijs, Adele, Barbara Streisand en Andrea Bocelli is of was er sprake van plankenkoorts of hoe je het wilt noemen.

Kun je eraf komen? Natuurlijk. Altijd? Helemaal? Dat verschilt per persoon maar gelukkig is er erg veel mogelijk en bestaan er goede technieken om het onder controle te houden en zelfs om het op een positieve manier te benutten.

Wat haal jij in je hoofd?

Tja, wat haal je voor gedachten in je hoofd? Zorg jij voor gedachten die je helpen om met zelfvertrouwen op te treden, te spreken of iets anders te doen voor een publiek? Of laat jij andere gedachten toe die jou juist tegenwerken? Weet in elk geval dat jij een keus hebt om je denkpatronen te doorbreken en te veranderen.  Je kunt andere patronen installeren die jouw de mogelijkheid geven om je plankenkoorts te verminderen of zelf te laten verdwijnen.

 De hamvraag is eigenlijk – “Hoe kijk jij tegen de dingen aan?”.

Je beleving veranderen

Waar ben jij nu mee bezig? Met jezelf? In negatieve of positieve zin?

  • Ik ben niet bang.
  • Ik ga niet dicht slaan
  • Ik ga niet flauwvallen.
  • Ik ga niet stotteren.
  • Ik ben niet zenuwachtig.
 

In ieder geval helpt het om gedachten in je hoofd te halen die jou ondersteunen.

  • Ik ga op een rustige manier mijn verhaal vertellen.
  • Mijn publiek wil dat ik slaag.
  • Er zijn zeker mensen aanwezig die iets interessants ontdekken in mijn verhaal.
  • Ik heb kennis die ik graag deel en die het publiek wil ontvangen.
  • Ik ben geïnteresseerd in de mensen in mijn publiek.
Als je kijkt naar de bovenstaande voorbeelden dan zie wellicht ook dat ik me richt op het publiek.
Verplaats je focus naar de ander (publiek) in plaats van constant met jezelf bezig te zijn.
Zoek naar gedachten die bij jou passen en die jou ondersteunen.

Visualiseer succes

Visualiseren is een eenvoudig en simpel hulpmiddel, naast ondersteunende gedachten, die jij kunt inzetten om je zelfverzekerder te voelen.

Maak een voorstelling van jezelf in de context waar jij je ding doet. Wat dat ook is. Zorg dat de voorstelling zoveel mogelijk details bevat waardoor het echt gaat leven. Je creëert een beleving die jij later ook kunt gebruiken als je het echt gaat uitvoeren. Denk aan kleuren, geluiden, vormen, mensen, etc. die jou helpen om het succes al te beleven.

Succes en plezier.

 Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp