Logo - Ruvesteps 2019 versie 0.1 - 6000-wit
gevoel en logica in balans
Rudy Veraar

Rudy Veraar

Een pitch met balans tussen gevoel en logica

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Een pitch heeft zowel logica (koude kant) als gevoel (warme kant) nodig om het resultaat te bereiken dat jij voor ogen hebt. Een goede balans en aandacht voor beide kanten lijkt een vereiste voor succes.

Balans tussen gevoel en logica

Een pitch heeft uiteraard een sterke en strakke structuur nodig om de boodschap over te brengen. Hierbij is het van belang om evenwicht te brengen in wat je duidelijk wilt maken qua inhoud en wat je wilt dat je toehoorders ervaren. Hierbij is het belangrijk dat jij de leiding blijft houden ook als er vragen worden gesteld.

Koude kant

Tijdens een pitch of presentatie kan het gebeuren dat sommige mensen in je publiek technische of detailvragen stellen. Hier willen ze je (on)bewust meenemen naar de zogenaamde koude kant van je verhaal. De analytische kant van je verhaal. Laat jij je hier (helemaal) in meenemen dan kan het gebeuren dat je de controle over je pitch of presentatie verliest.

Het oplossen van een probleem, berekeningen of ander cijfermateriaal leggen de focus op de logische en analytische kant van het brein. Laat duidelijk zijn dat dit afhankelijk van je verhaal zeker belangrijk kan zijn. Het is echter zo dat het teveel ingaan op dit deel betekent dat je kunt verzanden in details en het gevoel en de rode draad van je pitch of presentatie kwijt raakt.

De kunst is om aandacht te besteden aan de details op een wijze waardoor je publiek op dat moment tevreden is. Je kunt later altijd nog ingaan op details. Houd echter vast aan de gedachte dat je pitch of presentatie een specifiek doel heeft. Je publiek enthousiasmeren om een vervolgstap met jou te zetten.

Warme kant

Het is belangrijk om te beseffen dat mensen niet in staat zijn om zich te richten op zowel de analytische als gevoelsmatige kant. Het is daarom voor jou, als spreker, van belang om de controle te houden en je publiek te sturen naar beide kanten op het moment dat het een bijdrage levert aan het doel en resultaat van jouw pitch of presentatie.

Dit betekent dus niet dat je detailvragen of technische vragen afkapt en niet beantwoordt. Je beantwoordt ze maar bepaalt zelf de diepgang waardoor jij de controle kunt behouden. Vragen met een hoog detailniveau, analytische vragen, beantwoord je kort en krachtig. Hierdoor kun je veel makkelijker terug naar de rode draad van je eigen verhaal (jouw kader) en zo de aandacht van je publiek vasthouden. Hierdoor is de kans groter dat jij je publiek echt raakt en hun warme kant (gevoel) aanspreekt.

Het behouden van de aandacht van je publiek kun je extra versterken door een zekere spanning, een soort intrige, in je verhaal te verweven.

 

 Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp