Praten om te praten of communiceren
Rudy Veraar

Rudy Veraar

Een goed gesprek met positieve impact of een desillusie rijker

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Vooruitstrevende leidinggevenden of professionals willen graag meer plezier, flexibiliteit en productiviteit op de werkvloer. Een nieuwe manier van gespreksvoering geeft jou de mogelijkheid om deze positieve impact op de werkvloer door te voeren.

Gesprekken op de werkvloer

Jaarlijks worden er op het werk miljoenen gesprekken gevoerd. Je kent het wel. De zogenaamde bila’s, werkoverleggen, vergaderingen, planningsgesprekken, functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken, en nog veel meer. Met soms veel bla, bla.

Die gesprekken kosten, een organisatie en de mensen die daar werken, enorm veel tijd, energie en geld. Uiteraard lopen veel gesprekken goed of zelfs erg goed. Er gaat echter ook veel mis.

Maar wat gaat er dan precies mis?

  • Er ontbreekt een duidelijk doel, resultaat of aanpak of alle drie.
  • Het kan dat er niet verteld wordt wat er precies speelt uit angst dat het verkeerd wordt opgevat.
  • Men wil elkaar overtuigen van elkaars gelijk en eigen waarheid.
  • Gesprekken lopen stroef of komen niet op gang omdat gesprekspartners bijvoorbeeld van hetzelfde type zijn (zoals, dominant of verlegen).
  • Gesprekspartners denken al aan eventuele consequenties voordat ze gestart zijn met het gesprek.
  • Gesprekken blijven aan de oppervlakte en leiden tot niets. Er is geen duidelijk resultaat.

Miscommunicatie en meer ellende

Miscommunicatie, misverstanden, niet goed afgeronde gesprekken of nog erger zijn het gevolg. Het gebrek aan communicatie veroorzaakt irritatie, frustratie en andere vervelende gevoelens bij mensen.

Het gedrag van mensen wordt hierdoor beïnvloed, met vaak een negatief effect op de persoonlijke en organisatieprestaties.

Voorkom een negatieve spiraal

Een doorwerking naar de privésituatie komt ook geregeld voor. Hierdoor ontstaat er een negatieve spiraal die voor niemand goed is.

Managers en andere professionals die bewust zijn van deze miscommunicatie, besteden aandacht aan nieuwe manieren van gespreksvormen. Waarbij men beseft dat de mensen, die de gesprekken voeren, de spil zijn voor succesvolle gespreksvoering.

Communicatieve vaardigheden is meer dan een techniekje of trucje

Het betreft hier niet alleen technische kennis over hoe je een gesprek voert of het aanleren van woordtrucjes. Het gaat vooral over de communicatieve vaardigheden, motivatie, aandacht voor de relatie, wijze van interactie en zaken die van belang zijn om een harmonieus gesprek te voeren.

Een open gesprek dat bijdraagt aan het vertrouwen en wederzijds respect waardoor o.a. een betere samenwerking ontstaat.

Goede relaties op het werk of elders hangen dus samen met een goede communicatieve relatie.

Meer plezier, flexibiliteit en productiviteit

Sta als leidinggevende open voor meer plezier, flexibiliteit en productiviteit op de werkvloer door het introduceren van een nieuwe manier van gespreksvoering. Besteed bij het voeren van gesprekken aandacht aan:

  • de context of situatie waarin iets gebeurt
  • de relatie en verhoudingen tijdens het contact
  • de interactie en aanpak
  • de inhoud
  • het creëren van openheid, veiligheid en vertrouwen
  • verbale en non-verbale onderdelen tijdens een gesprek
  • gevoelsmatige betrokkenheid
  • de verschillen en overeenkomsten in de belevingswereld van gesprekspartners
Onderzoek per onderdeel wat nodig is binnen een gesprek, vergadering, teamoverleg of ander overleg om het doel en resultaat te behalen. Er ontstaat dan een aanpak die past en werkt en voorkomt dat je vast blijft zitten blijven in een format, structuur of methode die niet (goed) werkt.

Wil jij het verschil maken binnen je organisatie? Neem dan nu vrijblijvend contact op.

 Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp