Ruvesteps-business-groei
Rudy Veraar

Rudy Veraar

De kracht van een business-drieluik

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
  • Abonneer
Een verhaal over je business heeft een speciale structuur nodig. Een opbouw en manier die aansluit op de beleving van je klant. Gebruik de systematiek van een business-drieluik om een stabiele omzet en meer winstgevende klanten te creëren. Laat je verhaal en je business groeien.

Een business-verhaal verdient een speciale structuur

Even wat vertellen over je product, de kwaliteit en hoe uniek jij bent en je klant koopt je product. Ja, was het maar zo eenvoudig. De huidige markt verlangt meer van je. Het vraagt om een speciale structuur om je business-verhaal te presenteren. Er is daarnaast een bepaald patroon nodig om je verhaal en daarmee je boodschap te brengen.

Het is uitermate belangrijk dat je duidelijk weet wat de toegevoegde waarde van jouw product voor je klant is en hoe jij aansluit op de processen van de onderneming van je klant. Daarbij is het essentieel dat je je communicatie goed afstemt op die specifieke klant of andere relatie, anders ga je alsnog de mist in.

De markt verlangt dat je communiceert met allerlei verschillende spelers die een relatie hebben met je bedrijf. Investeerders, banken, gemeentebesturen en andere partijen hebben allemaal een andere insteek, andere eisen en wensen. En dragen op hun eigen manier bij aan de groei van jouw onderneming, ook al besef je dat niet altijd.

Daarom is het nodig om je verhaal te vertellen op zo een manier dat je boven je concurrenten uitsteekt. En dat verhaal verdient een structuur. Een structuur waardoor het gaat leven in de hoofden van je klanten en andere belangrijke spelers die van belang zijn voor een winstgevende groei van jouw bedrijf.

Dit vraagt om vaardigheden en een werkwijze die gebaseerd is op het principe van een business-drieluik en een bepaald patroon volgt om je doelstelling te bereiken.

Breng het verhaal van je business als drieluik

Je wilt je business-relaties als klant, leverancier, geldschieter of vanuit een ander perspectief binden aan jouw bedrijf. Je wilt duidelijk maken welk voordeel jij voor hen oplevert, dat ze je vertrouwen en doen wat jij nodig hebt.

Een bewezen vertelstructuur helpt om dit te realiseren. Deze structuur zie je ook terug in succesvolle films uit Hollywood. Een structuur die zelfs al beschreven werd door de filosoof Aristoteles.

Een te gebruiken structuur met een patroon is bijvoorbeeld:

  1. Een beschrijving van de actuele situatie
  2. Het duidelijk maken van de hindernissen en mogelijke oplossingen
  3. Het presenteren van de oplossing van jouw bedrijf

1 – De actuele situatie

Hier beschrijf je de huidige situatie waarin bijvoorbeeld je klant verkeert. Hoe staat de ondernemer, de onderneming of de bedrijfstak ervoor. Maak duidelijk dat als alles bij het oude blijft, groei en/of negatieve gevolgen niet uitblijven. Hierdoor maak je jouw luisteraar nog meer bewust van wat er werkelijk speelt en de mogelijke impact op zijn of haar onderneming.

Verwerk bekende personages en voor het bedrijf bekende markt-situaties in je verhaal. Hierdoor wordt het verhaal persoonlijker en spreekt het meer aan en heeft het meer impact.

Het wordt hier duidelijk wat de precieze situatie van het bedrijf is en welke problemen er bestaan. Er wordt in dit deel al een beetje gedrukt op die aanwezige pijn om de aanzet naar verandering makkelijker te maken. Dit gebeurt slechts om de ondernemer of professional richting het voordeel te laten bewegen.

2 – Hindernissen en mogelijke oplossingen

In dit deel wordt verder ingegaan op de problemen en de hindernissen die de onderneming moet nemen om de pijn weg te nemen. Hindernissen vragen vaak om veranderingen en dit vraagt om het veranderen van een mindset. Maak duidelijk wat de gevolgen zijn van niet veranderen en welke voordelen het nemen van de hindernissen betekent voor de toekomst van het bedrijf.

Je presenteert hier diverse mogelijkheden, inclusief de gevolgen van het niets doen. Zorg dat je mogelijkheden presenteert die jou uniek maken. Plaats dit in de context van de bedrijfstak en de concurrentie om de impact duidelijk te maken.

3 – Jouw oplossing

Uiteraard is het zaak dat de klant of andere relatie voor jou, je product en jouw bedrijf kiest en de bijdrage levert die jij verlangt.

Presenteer je oplossing op zo’n manier dat je aansluit op de behoefte van de klant en dat jij de geschikte partner bent. Dan pas heeft het waarde voor de ander.

Maak hier duidelijk dat jouw oplossing ook op de lange termijn positieve effecten heeft. En welke toekomstige voordelen er zijn om met jou in zee te gaan. Hierdoor neemt de waarde van jou, je product en bedrijf toe.

Verbinding leggen door emotie

Verbinding maken met een ander vraagt meer dan een structuur en een patroon in je verhaal. Vertel je verhaal vanuit je hart en betrokkenheid waardoor je het met meer gevoel vertelt en het de ander meer raakt. Voeg dit toe aan je drieluik en je hebt nog meer succes en impact met je business-verhaal.

Wil je advies om jouw mogelijkheden te ontdekken? KLIK Hier!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on google
Share on whatsapp